Novinky
Úspěch KD8 – Rada Středočeského kraje schválila vytvoření 2 pozic manažerů participace na KÚSK
Vážení,
SLAVÍME! Rada Středočeského kraje schválila vytvoření 2 nových pozic manažerů participace na Krajském úřadě Středočeského kraje.
Je to výsledek naší dlouhodobé snahy a přesvědčení, že tato pozice má v organizační struktuře kraje své místo a opodstatnění:
- během dubna 2024 jsme ve spolupráci Úradom Splnomocnence vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti zorganizovali cestu na Slovensko, kde tento model funguje na 5 krajských úřadech
- Současně byl pro Krajský úřad Středočeského kraje vypracován podkladový materiál, který se do přijatého usnesení výrazně propsal
Manažeři participace se zaměří na zlepšení komunikace a zapojení obcí i veřejnosti při přípravě významných projektů, kterých se kolem dálnice D8 plánuje opravdu velké množství.
Díky jejich práci bude možné efektivněji:
- Facilitovat veřejná setkání a jednání se všemi klíčovými aktéry.
- Mapovat potřeby obcí a veřejnosti a zohledňovat je při projektování.
- Vytvářet participativní scénáře a procesy, které zajistí dosažení konsensu.
- Optimalizovat projektovou komunikaci, včetně využití digitálních nástrojů.
(Podrobnosti najdete v zápisu zasedání Rady Středočeského kraje – žlutě vyznačeno, viz příloha.)
EO_Tisk 1708(2024)_manažeři participace
Současně se s jejich existencí počítá i ve schváleném zadání Územní studie regionu Podřipsko ve Středočeském kraji ze dne 22.8.2024: Je klíčové, aby ÚS Podřipsko reflektovala podněty z území a potřeby jednotlivých cílových skupin a aktérů území obdržené během participativního procesu. Participativní proces bude zajištěn Krajským úřadem Středočeského kraje a zpracovatel se zavazuje k zapracování výstupů či řádnému vypořádání podnětů z participativního procesu v rámci přípravy územní studie
Manažeři participace jsou velkým krokem vpřed. Dalším nezbytným krokem bude prosazení jejich metodického vedení alespoň v prvním roce jejich působení. I zkušeným odborníkům bude chvíli trvat, než plně pochopí specifika participace v takto komplexním prostředí.
Tak si držme palce!
S pozdravem a přáním hezkého dne
Ing. Martin Klečka, Ph.D.
předseda spolku měst a obcí kolem dálnice D8
- Podívejte se na první číslo Newsletteru VRT novinek
- Zpřístupnění GIS pro VRT a možnost podání připomínek ( 14.8.2024)
VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany
VRT Podřipsko
Stavebně se jedná o novostavbu dvoukolejné trati elektrizované střídavou napájecí soustavou a zabezpečené evropským zabezpečovacím systémem ETCS Level 2.
Rychlé spojení: | RS 4 VRT Praha – Ústí nad Labem/Most – Drážďany |
Úsek: | Praha-Balabenka – Litoměřice |
Délka: | 57,9 km |
Maximální rychlost: | 320 km/h |
Provoz: | osobní vysokorychlostní vlaky osobní vlaky tažené lokomotivou rychlostí 200 až 230 km/h |
Územní rozhodnutí: | předpoklad 2023 |
Zahájení stavby: | předpoklad 2027 |
Uvedení do provozu: | předpoklad 2030 |
Úsek umožní zásadní zkrácení jízdních dob mezi Prahou hlavním nádražím a terminálem Roudnice nad Labem VRT (19 minut), respektive Lovosicemi a Litoměřicemi (do 32 minut). Jeho zprovoznění přinese již také zkrácení jízdních dob do Ústí nad Labem, respektive do Drážďan o 28 minut.
Aktuální stav přípravy stavby
VRT Podřipsko je jedním z prvních úseků vysokorychlostních tratí v České republice. Které konkrétní kroky Správa železnic nyní realizuje a které připravuje pro nejbližší období, je znázorněno v harmonogramu níže.
Obec Bašť se stala v červnu 2023 členem spolku Koridor D8.
Zápis z 6. zasedání ZO Bašť ze dne 15.6.2023 – Obec Bašť (obecbast.cz)
Koridor D8 je zapsaný spolek, jehož členy tvoří obce a sdružení.
KORIDOR D8 – Spojení obcí a spolků Koridor D8
Členství spolku přináší obcím ucelené aktuální informace, jejichž sledování a vyhledávání by znamenalo věnovat tomu značný čas. Cílem spolku je koordinovat spolupráci k ochraně svých obyvatel před negativními dopady investičních záměrů. Členství přináší podobné výhody jako členství ve spolku Stop letiště Vodochody, kde je obec stále členem. Jako příklad nově získaného poznatku byla uvedena nová informace o možném spojení výstavby VRT a rychlostní železnice, která by měla zastávku i u obce.
Schválené stanovy spolku Koridor D8
Kvalita ovzduší je velkým problémem, který trápí nejen členské obce KORIDORU D8. Na znečišťování ovzduší se podílí zejména nadměrná doprava, průmyslové areály, elektrárny, těžební a stavební činnost, či nevhodné obdělávání půdy. Znečištěné ovzduší má negativní dopad na naše zdraví i na krajinu. KORIDOR D8 se kvalitou ovzduší dlouhodobě zabývá a chce přicházet s řešeními.
Obec Bašť se připojila k výzvě SVALBARD, který vyhlásil Státní fond životního prostředí ČR, jako zprostředkovatel Programu „Životní prostředí, ekosystémy a změna klimatu,“.
Z výzvy Svalbard je možné získat podporu projektů zaměřených na monitoring a identifikaci místního znečištění ovzduší zapříčiněného lokálními topeništi. Žadatelé z řad právnických osob v ní mohou získat podporu na zajištění lokálního měření kvality ovzduší s důrazem na problematiku vytápění domácností.